مقالات سایت

کپسول قهوه چیست؟ و نحوه استفاده از آن

کپسول قهوه چیست؟ و نحوه استفاده از آن

قهوه محبوب ترین نوشیدنی بعد از چای در جهان است و مصرف آن به دلیل کافین بالایی که دارد، تاثیر بسازیی در افزایش هوشیاری، بهبود عملکرد و ایجاد شادی و نشاط دارد.با پیشرفت تکنولوژی از روش ها و دستگاه های پیشرفته ای برای تهیه یک قهوه باکیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده می شود.

یکی از این دستگاه ها؛ دستگاه قهوه ساز کپسولی است که از کپسول قهوه برای درست کردن نوشیدنی قهوه استفاده می کند و به دلیل اینکه اولین تولید کننده آن شرکت نسپرسو است، این دستگاه نیز به نسپرسو معروف شده است.

اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص کپسول قهوه ، ویژگی ها و نحوه ی استفاده از آن در دستگاه نسپرسو اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

پیشنهاد خرید

فلاسک گرم و سرد بامبو

1098 هزار تومانخرید کنید

کپسول قهوه چیست؟

کپسول قهوه محفظه‌ سرو تکی قهوه است که برای تهیه یک فنجان قهوه بدون نیاز به اندازه گیری و تمپ و… استفاده می‌شود. این کپسول‌ها بسته به شرکت تولیدکننده آن در اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. همچنین محتویات داخل این کپسول‌ها، حدودا 5-7 گرم پودر قهوه تازه رست و آسیاب شده است که دارای راحیه های مختلفی هستند. جنس بدنه ی کپسول ها پلاستیک یا آلومینیوم است و تا زمانی که هیچ آسیبی ندیده باشد ، رایحه و تازگی قهوه را حفظ می کند.

پیشنهاد خرید

سوهان ناخن بامبو

165 هزار تومانخرید کنید

تاریخچه کپسول قهوه

تاریخچه کپسول قهوه

تاریخچه کپسول قهوه به سال 1976 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که اریک فاور کارمند نستله، مشاهده کرد که در کافی شاپ ها باریستا برای ایجاد فشار باید به طور مداوم اهرم‌های دستگاه‌های اسپرسو را بکشند. او 10 سال بعد  توانست دستگاهی ساده که از پویایی دستگاه اسپرسو تقلید می‌کند را ابداع کند. در سال 1986 میلادی نیز توانست ماشین دستگاه قهوه کپسولی را به ثبت رساند. فروش دستگاه‌های کپسول قهوه در اروپا رو به افزایش رفت و نسپرسو تلاش خود را برای گرفتن بازارهای ایالت متحده به کار گرفت. نسپرسو توانست نام خود را به عنوان اولین و بهترین تولید کننده کپسول قهوه در جهان به ثبت برساند. به طوری که تنها در سال 2018 حدود 59 میلیارد کپسول قهوه از شرکت نسپرسو تولید و به بازار عرضه شد.

قسمت های مختلف کپسول قهوه

ساختار کلی کپسول‌های قهوه شامل قسمت های زیر است:

1-درپوشی از جنس آلومینیوم

2- فیلتر بالایی (البته در برخی کپسول‌های قهوه ممکن است وجود نداشته باشد.)

3- بدنه اصلی حاوی پودر قهوه که معمولا از جنس آلومینیوم یا پلاستیک است

4- فیلتر زیرین

انواع کپسول قهوه

شرکت نسپرسو کپسول های قهوه آن را به 7 دسته ی زیر تقسیم می کند:

1–کپسول‌ اسپرسو ( Espresso:  برای تهیه اسپرسو ساده مناسب است.

2-کسپول‌ غلیظ   (Intenso ) :  یک فنجان قهوه غلیظ و تلخ می دهد.

3-کپسول‌ لانگو  ( Lungo ) :  قهوه غلیظ و تلخ با مقدار کافئین بالا تولید می کند.

4-کپسول‌ بدون کافئین (Decaffeinato) :  : طعم تلخی دارد و بدون کافئین است.

5-کپسول‌های وریشن (Variations:  طعم های مختلفی دارد.

6-کپسول‌ خالص  ( Pure origin ) : قهوه موجود در آن از جاهای خاص تهیه می‌شود.

نحوه استفاده از کپسول قهوه در دستگاه نسپرسو

نحوه استفاده از کپسول قهوه در دستگاه نسپرسو

برای اینکه یک فنجان قهوه نسپرسو خوشمزه و خوش عطر داشته باشید؛ باید به ترتیب زیر عمل کنید.

1– مخزن آب را حداقل تا نیمه پر کنید.درست است که شما فقط به اندازه یک فنجان به آب نیاز دارید؛ اما داشتن آب بیشتر در مخزن خطر سوزاندن قهوه آسیاب شده را کاهش می دهد.

2- با استفاده از دکمه ای که در قسمت جلو یا بالای دستگاه وجود دارد، آن را روشن کنید. چند ثانیه صبر کنید تا چراغ چشمک زن دستگاه ثابت بماند و دستگاه گرم شود.

3-یک فنجان با اندازه مناسب را انتخاب و در زیر خروجی قهوه قرار دهید. در برخی از دستگاه ها امکان تنظیمات اندازه از فنجان به لیوان وجود دارد.

4-کپسول را در داخل دستگاه قرار دهید و درب را ببندید یا اگر اهرمی است، اهرم را پایین بیاورید‌.

5- بر روی دستگاه دکمه یا دکمه هایی مثل دبل یا سینگل وجود دارد که بسته به نوع ذائقه یکی را انتخاب می کنید. برای مثال با زدن دکمه سینگل قهوه با غلظت بیشتری خواهید داشت، در حالی که دکمه دبل قهوه با میزان آب بیشتری به شما تحویل می دهد.

6- با رسیدن آب به دمای مناسب، فشردن دکمه و فشار دادن اهرم ؛ کپسول توسط اهرم سوراخ شده و آب وارد آن می‌شود. در پایه نگهدارنده این کپسول‌ها مربع‌هایی وجود دارد که باعث شکستن فویل کپسول شده و قهوه عصاره گیری شده از طریق سوراخ‌ها خارج می‌شود و از طریق نازل دستگاه به درون فنجان می‌ریزد.

7-بعد از اتمام قهوه گیری با بالا بردن اهرم، کپسول استفاده شده را خارج کنید. البته در برخی از دستگاها مخزنی وجود دارد که کپسول های استفاده شده به آنجا هدایت می شوند که باید بعد از پر شدن مخزن آن را تخلیه کنید.

7- در نهایت می توانید قهوه را یا به صورت ساده میل کنید و یا با شیر و شکر ترکیب و به صورت موکا، لاته، کاپوچینو یا … در آورید. برخی از دستگاهای نسپرسو مخزن شیر دارند. در حالی که در برخی دیگر وجود ندارد و باید دستگاه فوم دهنده شیر به صورت جداگانه خریداری شود.

مزایای استفاده از کپسول قهوه

از مهم ترین مزایای استفاده از کپسول قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-استفاده راحت

2-تهیه قهوه خوشمزه و خوش عطر

3-آسانی در تمیز کردن دستگاه

4- صرفه جویی در زمان ، انرژی و هزینه

6- عدم هدر رفت قهوه

7-ماندگاری بالا

8-عدم نیاز به مهارت خاص

9- تنوع در طعم

10- مناسب برای محیط های اداری

11- کپسول ها بعد از استفاده قابل بازیافت هستند.

نکات مهم در خصوص کپسول قهوه

  • کپسول‌های قهوه مانند بیشتر مواد غذایی تاریخ انقضا دارند. البته این تاریخ به معنی فاسد و خراب شدن قهوه داخل کپسول نیست، بلکه بهترین زمان برای تهیه قهوه توسط آنها را نشان می‌دهد. به این معنی که بهتر است برای تهیه یک قهوه باکیفیت در زمان تعین شده از آن استفاده شود.
  • توجه داشته باشید هر کدام از برندهای تولید کننده کپسول‌ها را فقط می‌توان با دستگاه‌های مخصوص تهیه کرد.

طرز استفاده از کپسول قهوه بدون دستگاه

طرز استفاده از کپسول قهوه بدون دستگاه

برای درست کردن قهوه با کپسول قهوه بدون دستگاه؛ با کاردی درب کپسول را سوراخ کرده و باز کنید و قهوه را داخل یک فنجان بریزید و بعد آب گرم را روی آن بریزید و با قاشق هم بزنید و در نهایت به مدت 1 دقیقه در ماکروفر قرار دهید. البته که در این روش قهوه به خوشمزگی دستگاه نمی شود. اما در مواقع خاص می تواند کار راه انداز باشد.

شرکت های تولید کننده کپسول قهوه کدام اند؟

کپسول های قهوه توسط شرکت‌های مختلف در انواع گوناگون تولید می شوند. اما معروف ترین شرکت در زمینه کپسول قهوه شرکت نسپرسو است که به تولید دستگاه و کپسول قهوه می پردازد. از دیگر شرکت های معروف تولید کننده کپسول قهوه می توان به شرکت دولچه ،گوستو، ایلی، لاوازا، استارباکس، نسکافه و…  اشاره کرد. البته چند برند ایرانی نیز کپسول های قهوه خوب و خوشمزه ای تولید می کنند.

قیمت دستگاه کپسول قهوه

قیمت دستگاه کپسول قهوه به برند سازنده،  اندازه دستگاه، ظرفیت آن، قابلیت های دستگاه مانند داشتن سیستم کف ساز، مخزن تخلیه و.. بستگی دارد. همچنین عوامل دیگری مانند نرخ ارز و نوسانات بازار نیز بر قیمت این محصول تاثیر گذار اند.

قیمت کپسول قهوه

قیمت کپسول قهوه به نوع کپسول قهوه، برند سازنده ، قیمت دلار و… بستگی دارد.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد ؛ راحت ترین و بی دردسرترین روش تهیه قهوه اسپرسو، استفاده از دستگاه نسپرسو و کپسول های قهوه می باشد و باعث می شود بدون ریخت و پاش اضافی و به راحتی آب خوردن تنها با قرار دادن کپسول در جای خود و فشار دکمه یک قهوه ی  باکیفیت و خوش عطر و طعم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

امیدوارم اطلاعات مفیدی را در خصوص کپسول قهوه و نحوه استفاده از آن کسب کرده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *