مقالات سایت

نحوه استفاده صحیح از گوش پاکن | عوارض استفاده نادرست از گوش پاک کن

نحوه استفاده از گوش پاکن

یکی از پرکاربرد ترین ابزار هایی که برای تمیز کردن گوش استفاده می شود؛ گوش پاکن های دارای سر پنبه ای هستند که در انواع برند های مختلف تولید می شوند و در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی به وفور پیدا می شود.

اما اگر از این وسیله به درستی انجام نشود ، برای گوش بسیار خطرناک است و ممکن است باعث صدمه به پرده ی گوش شود. مطالعات علمی نشان می دهد حدود 73 درصد آسیب‌های گوش، ناشی از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش است. لذا اگر شما هم جزو افرادی هستید که بعد از حمام وسواس استفاده از گوش پاکن دارید، لازم است در این خصوص مطالبی را یاد آور شویم.پس دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با وبلاگ گوگرین همراه باشید.

پیشنهاد خرید

گوش پاک کن بامبو

174 هزار تومانخرید کنید

گوش پاکن چیست و چه کاربردی دارد ؟

گوش پاکن ابزاری است که از یک میله ی نایلونی یا چوبی تشکیل شده و هر دو سر آن با پنبه پوشانده شده است. این وسیله کاربرد های مختلفی دارد مانند پاک کردن آرایش چشم ، استفاده در پزشکی ، استفاده در کارهای هنری ، تمیز کردن نقاط ظریف و بسیاری کاربرد های دیگر اما به اشتباه نام آن گوش پاکن گذاشته شده و رواج پیدا کرده است.

جرم گوش

گوش در حالت عادی ماده ای به نام سرومن یا موم گوش (واکس گوش) که تلخ و چسبناک و زرد رنگ است را تولید می کند. این ماده نرم کننده ، تمیز کننده ومحافظت کننده گوش است و علت تشرح آن نیز نرم کردن فضای داخلی گوش برای کمک به شنوایی بهتر و جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات و موجودات ریز موزی به داخل گوش است .

همچنین اسیدیته این ترشحات مانع از رشد باکتری و قارچ در گوش می شود. اگر این ماده وجود نداشته باشد، گوش دچار خشکی و خارش می شود. . این ماده پس از مدتی خود به خود خشک می شود و در اثر حرکات فک در زمان غذا خوردن به راحتی از گوش خارج می شود. حال در بعضی از افراد میزان ترشح این ماده بیشتر است و قبل از خشک شدن از قسمت درونی گوش بیرون می زند تا از گوش خارج شود.

به همین دلیل بیشتر افراد عادت دارند بعد از حمام یا استخر با گوش پاکن آب وارد شده به گوش را به همراه جرم پاک کنند. اما واقعیت این است که  وارد کردن گوش پاکن به داخل مجرای گوش؛ فقط باعث هدایت جرم ها به سمت پرده ی گوش و احتمال صدمه به آن می شوند .بنابراین پزشکان استفاده از گوش پاکن را توصیه نمی کنند.

مضرات استفاده از گوش پاکن برای گوش

مضرات استفاده از گوش پاکن برای گوش

از رایج ترین علائم آسیب به گوش در اثر استفاده ی نادرست از گوش پاکن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خونریزی گوش و خروج خونابه در اثر ایجاد ضخم در گوش و پاره شدن پرده
  • گوش درد
  • کاهش شنوایی
  • عفونت گوش
  • خارش گوش
  • جا ماندن و گیر کردن سر گوش پاک کن در مجرای گوش

در صورت بروز هر کدام از مواد گفته شده ، مخصوصا اگر پنبه ی گوش پاکن در گوشتان گیر کرد؛ هر چه سریع تر به درمانگاه یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن گوش

پزشکان توصیه می کنند بعد از هر بار رفتن به حمام تنها به کمک حوله و سشوار قسمت بیرونی گوش خود را تمیز کنید و هر زمانی که ترشح داخل گوشتان به قسمت بیرونی نزدیک شد به کمک گوش پاکن تنها دهانه خارجی گوش خود را پاک کنید و از وارد کردن و چرخاندن آن در داخل مجرای گوش اکیدا خودداری کنید.

زیرا ممکن است باعث صدمه به پرده گوش  و پاره شدن آن و حتی گیر کردن پنبه در داخل گوش شود. همچنین  توصیه می شود هر چند وقت یکبار که احساس کردید خوب نمی شنوید یا دردی در گوشتان احساس می کنید سریعا به نزدیکتان مراکز بهداشتی یا درمانگاه  محل زندگی خود مراجعه کنید و با یک معاینه و شستشوی ساده گوش های خود را تمیز کنید

چه زمانی باید گوش خود را تمیز کنیم ؟

چه زمانی باید گوش خود را تمیز کنیم ؟

در حالت عادی گوش نیازی به تمیز کردن ندارد. اما زمانی که تجمع جرم در گوش زیاد شود باعث به وجود آمدن علائم زیر می شود :

  • احساس پری گوش یا گرفتگی گوش
  • گوش درد
  • کاهش شنوایی
  • احساس صدا در گوش و وزوز کردن گوش
  • خارش و ترشح گوش

در چنین شرایطی برای رفع علایم باید هر چه سریعتر به پزشک گوش حلق و بینی مراجعه کنید. همچنین می توانید به منظور شستشوی دوره ای و چکاپ هر چند وقت یکبار  توسط پزشک ویزیت شوید.

سخن آخر

به خاطر سلامتی خودتان هم که شده از تمیز و دستکاری کردن قسمت داخلی گوش خود با گوش پاکن یا هر وسیله ی دیگر اکیدا خودداری کنید. ،زیرا این امر می تواند منجر به فشرده شدن جرم گوش و تجمع آن در داخل کانال گوش شود. گوش پاکن را می توانید برای تمیز کردن لاله گوش،  پاک کردن آرایش چشم و مالیدن پماد بر روی زخم و بسیاری از کارهای دیگر خریداری و استفاده کنید.

جنس بدنه ی بیشتر گوش پاکن های موجود در بازار از پلاستیک ساخته می شود که استفاده زیاد از این وسیله حجم زیادی از پلاستیک را وارد محیط زیست می کند. لذا اگر از طرفداران محیط زیست هستید و دغدغه ی حفاظت از محیط زیست را دارید، می توانید از گوش پاکن بامبو گوگرین استفاده کنید.

بدنه ی گوش پاکن های گوگرین از چوب بامبو ساخته می شوند و بعد از استفاده به راحتی در محیط زیست تجزیه می شوند و به چرخه ی طبیعت بر می گردند. امیدواریم اطلاعات مفیدی را در خصوص نحوه استفاده صحیح  از گوش پاکن کسب کرده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *