مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک

مسواک نرم بخریم یا سفت ؟ | آیا مسواک سفت مضر است ؟

مسواک نرم بخریم یا سفت؟

مسواک ها در اندازه ها، جنس ها و سری هایی با انعطاف پذیری های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود که هر فرد باید متناسب با شرایط خود بهترین نوع آن را انتخاب و استفاده کند.

اگر در هنگام خرید مسواک نمی دانید،  مسواکی با چه میزان انعطاف پذیری انتخاب کنید؛  برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایا و معایب مسواک های نرم و سفت و بهترین نوع مسواک ، دعوت می کنیم در ادامه با  گوگرین همراه باشید.

مسواک مناسب چگونه مسواکی است؟

مسواک مناسب مسواکی است که بتواند به طور موثری پلاک ها و باقی مانده ی مواد غذایی را از دندان ها پاک کند، بدون اینکه به لثه ها و دندان ها آسیب زده و باعث فرسایش مینای دندان شود. این مسواک باید از نظر اندازه متناسب با سن فرد و از نظر فرم دسته و جنس برس کیفیت مطلوبی داشته باشد تا بتواند باعث تمیزی بهتر دندان ها شود.

انواع مسواک از نظر جنس برس

مسواک ها را بر اساس میزان انعطاف پذیری برس به چهار نوع خیلی نرم، نرم، متوسط و سفت تقسیم می کنند.

1- مسواک خیلی نرم  (extra soft) :

این نوع مسواک ها که با عنوان مسواک‌های پریودنتال” و “مسواک‌های سولکوس” نیز شناخته می‌شوند؛ برس بسیار نرمی دارند و استفاده از آن رواج زیادی ندارد مگر افرادی که دچار التهاب و تحلیل لثه شدید هستند و بنابه تجویز پزشک باید از این نوع مسواک استفاده کنند.

2-مسواک نرم   (soft)   :

مسواک نرم، مسواکی است که دارای برسی با موهای نرم و نازک است. این نوع برس ها انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی در قسمت پایین لثه ها حرکت می کنند و باعث تمیزی دندان ها می شوند.

3- مسواک با نرمی متوسط (medium)    :

مسواک های با نرمی متوسط همانند مسواک های نرم دندان ها را تمیز می کنند اما خطر آسیب رساندن آنها به لثه ها وجود دارد.

4- مسواک سخت یا سفت

مسواک های سفت موهای محکم و سفتی دارند که انطلاف لازم برای تمیز کردن دندان ها را ندارند اما با زبری که دارند به وسیله ی سایش، اندکی بیشتر پلاک های دندان ها را از بین می‌برند.

صدمه ای که در این روند به دندان ها وارد می شود خیلی بیشتر از مزایای آن است .این نوع مسواک ها مینای دندان‌ها را فرسوده می کنند و به لثه‌ها آسیب زده و باعث تحلیل لثه میشود و در بلند مدت باعث نابودی دندان ها و مشکلات دهان و دندان می شوند. لذا توصیه می شود به جای استفاده از مسواک های سفت برای از بین بردن جرم ها سالی 1-2 بار دندان های خود را جرم گیری کنید.

پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

مسواک نرم بهتر است یا مسواک سفت؟

مسواک نرم بهتر است یا مسواک سفت؟

به گفته ی دندان پزشکان مسواک های نرم خیلی بهتر از مسواک های سفت هستند، این نوع مسواک ها  در کنار تمیز کردن ملایم و مناسب دندان ها ، کمترین آسیب را به بافت دندان و لثه می زنند و خطری برای سلامتی دهان و دندان ایجاد نمی کنند.

چرا مسواک نرم بهتر از مسواک سفت است؟

رشته‌های نرم مسواک به آرامی پلاک های دندان که نزدیک لثه هستند را از بین می‌برد بدون اینکه به لثه شما آسیب برساند. برای اینکار می توان مسواک را به صورت دایره ای روی دندان ها کشید. اما با مسواک های زبر نمی توان به راحتی جرم های نزدیک لثه ها را تمیز کرد زیرا دردناک است و باعث خونریزی لثه می شود، مخصوصا در افرادی که لثه های ملتهبی دارند.

چرا مسواک سخت تولید می شود؟

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اگر مسواک سفت مضر است چرا اصلا تولید می شود؟ جواب ساده است. چون مردم می خرند.

این باور اشتباه که مسواک های سفت دندان ها را تمیز تر و سفید تر می کند و جرم ها را از بین می برد، باعث شده این محصول همیشه پر فروش باشد. در حالی که جرم ماهیت سفتی ندارد. مگر جرم های قدیمی که آن هم تنها با جرم گیری توسط پزشک بر طرف می شود و جرم های تازه با همان مسواک نرم نیز به راحتی از بین می روند ، بدون اینکه سطح آنها دچار سایش شود . در واقع مهم ترین عامل در تمیز شدن دندان و پیشگیری از پوسیدگی نوع مسواک نیست، بلکه روش صحیح مسواک زدن است.

مسواک سخت چه خطراتی برای سلامتی  دارد؟

مسواک سخت از دو جهت برای سلامتی دهان و دندان مضر است:

  • 1- باعث سایش و فرسودگی مینای دندان ها می شود .
  • 2- موجب تحریک و التهاب لثه می شود.

هرچند وقت یک بار باید مسواک خود را عوض کنیم؟

به منظور حفظ کارایی مسواک، این وسیله حداکثر باید هر سه ماه یکبار قبل از اینکه موهای برس پخش شده و باعث آسیب به لثه ها شوند؛ باید تعویض گردند. همچنین بعد از بیماری هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا بهتر است مسواک تعویض و یا در داخل محلول دهان شویه یا ترکیبی از نمک و جوش شیرین و سرکه یک شب نگهداری شود تا ضد عفونی گردد.

نکات مهم در خرید مسواک

از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید مسواک باید به آن توجه کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه مسواک :  مسواک های با برس های بزرگ برای دهان های کوچک مناسب نیست.
  • دسته مسواک : مسواک باید دسته ای خوش دست و منعطف داشته باشد.هرچند داخل بسته بندی نمی توان خوش دست بودن دسته را لمس کرد اما با نگاه کردن به دسته و بررسی آن به راحتی قابل تشخیص است.
  • برس مسواک : مسواک هایی با برس های نرم بهتر از برس های سفت و زبر است.

موقع مسواک زدن از لثه هایم خون می آید چکار کنم؟

موقع مسواک زدن از لثه هایم خون می آید چکار کنم؟

شایع ترین علت خون ریزی لثه در هنگام مسواک زدن؛ التهاب و ورم لثه است و یا ممکن است ناشی از استفاده نادرست از نخ دندان یا استفاده از مسواک زبر و سفت باشد.

در چنین شرایطی اگر از مسواک سفت استفاده می کنید، آن را کنار بگذارید و در اولین فرصت یک مسواک نرم تهیه کنید. همچنین استفاده از دهان شویه مناسب می تواند  در کاهش التهاب لثه موثر باشد. اگر بعد از 1-2 هفته مشکل رفع نشد به دندان پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد مسواک هایی با برس های سخت برای دندان ها مناسب نیستند زیرا باعث التهاب لثه ، خونریزی و صدمه به بافت دندان می شوند. البته نوع روش مسواک زدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مسواک زدن باید به آرامی و به صورت اصولی انجام شود. در صورتی که مسواک زدن شدید و با فشار زیاد انجام شود ؛ حتی با مسواک نرم نیز باعث آسیب به دندان و لثه می شود.

لذا به همه ی افراد مخصوصا افرادی که لثه های ضعیفی دارند توصیه می شود در کنار آموزش صحیح مسواک زدن از مسواک های نرم استفاده کنید. مسواک زدن دو مرتبه در روز ، استفاده از نخ دندان و دهان شویه نیز فراموش نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *