مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک

در روز چند بار مسواک بزنیم ؟

بهترین زمان مسواک زدن چه موقعی است؟

مسواک زدن به منظور حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بیماری های لثه امری ضروری است.اما به طور استاندارد روزانه چند بار باید مسواک بزنیم تا بتوانیم دندان های خود را از پوسیدگی محافظت کنیم! اگر شما علاقمندید در خصوص دفعات صحیح مسواک زدن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با وبلاگ گوگرین همراه باشید.

چند بار در روز باید مسواک زد؟

طبق نظر انجمن دندان پزشکی آمریکا در بهترین حالت روزانه سه مرتبه ؛ قبل از صبحانه، یک ساعت بعد از ناهار و قبل از خواب باید مسواک زده شود. اما حداقل 2 مرتبه در روز قبل از صبحانه و قبل از خواب ضروری است. حتی اگه روزانه فقط یک بار مسواک می زنید سعی کنید قبل از خواب باشد. توجه داشته باشید فاصله ی بین صرف شام و خواب حداقل باید 2 ساعت باشد.

کودکان چند بار در روز باید مسواک بزنند؟

یکی از سوالات پر تکراری که والدین از دندان پزشکان می پرسند، این است که روزانه چند مرتبه دندان های کودک خود را مسواک بزنیم؟ برای کودکان روزانه چهار مرتبه ؛ قبل از صبحانه، یک ساعت بعد از صبحانه ، ناهار و شام ضروری است. دقت داشته باشید مسواک کودکان را به دیر وقت و قبل از خواب موکول نکنید، زیرا کودک زمانی که خواب آلود می شود، مسواک زدن برایش دشوار شده و همکاری کمی خواهد داشت.

پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

اگر مسواک نزنیم چه می شود ؟

بعد از هر بار مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها ، قند موجود در آنها بر روی مینای دندان ها جذب شده و ترکیب آنها با باکتریهای دهان باعث ایجاد پلاک بر روی دندان ها می شود. پلاک ها نیز به مرور زمان باعث سوراخ شدن مینای دندان و پوسیدگی ها بین دندانی، پوسیدگی های سطحی و عمیق و مشکلات لثه می شود و سلامت کلی بدن را به خطر می اندازد.

چه زمانی باید مسواک خود را عوض کنیم؟

بهترین زمان مسواک زدن چه موقعی است؟

بهترین و مهم ترین زمان مسواک زدن شب ها قبل از خواب و صبح ها قبل از صبحانه است. کارشناسان توصیه می کنند حتما باید یک ساعت بعد از صرف غذا مسواک زده شود. زیرا نوشیدنی ها و مواد غذایی اسیدی باعث ضعیف شدن مینای دندان ها می شود و مسواک زدن به محض تمام شدن غذا باعث صدمه به مینای دندان ها می شود. از آنجایی معمولا به محض مصرف صبحانه افراد به مدرسه ، دانشگاه یا محل کار خود می روند، طبیعتا زمان کافی برای صبر کردن به مدت یک ساعت را ندارند.

به همین دلیل توصیه می شود قبل از صبحانه مسواک بزنند و بعد از صرف صبحانه نیز با چرخاندن آب در دهان خود و خالی کردن آن دهانتان را تمیز کنید و از یک آدامس بدون قند استفاده نمایید. مسواک زدن یک ساعت بعد از مصرف ناهار نیز مناسب است. اما اهمیت آن کمتر از وعده های صبح و شب می باشد. هر چند افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، حتما باید در این وعده نیز دندان های خود را مسواک بزنند.

چه زمانی باید مسواک خود را عوض کنیم؟

بعد از مدتی استفاده فرچه مسواک به اطراف پخش شده و شکل اولیه ی خود را از دست می دهد، در چنین حالتی هر چه سریع تر باید مسواک خود را تعویض کنید. زیرا مو های فرچه می تواند باعث صدمه به لثه و خون ریزی آنها شود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند هر 3-4 ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. همچنین اگر دچار سرماخوردگی ، آنفولانزا یا کرونا شدید، بهتر است مسواک خود را ضدعفونی یا در صورت امکان آن را تعویض کنید تا باکتری ها به واسطه ی مسواک دوباره به بدن شما راه پیدا نکنند.

توجه داشته باشید اندازه و شکل مسواک باید متناسب با دهان شما باشد تا بتواند به راحتی به تمام نقاط دندان ها دسترسی پیدا کند.

در ارتودنسی روزی چند بار مسواک بزنیم؟

افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند حتما باید بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنند . همچنین استفاده از مسواک مخصوص اردتودنسی بعد از هر بار مصرف مواد غذایی باعث تمیز شدن لابه لای براکت ها و جلوگیری از جرم بستن دندان ها می شود.

بهترین نوع مسواک کدام است؟

بهترین مسواک، مسواکی است که فرچه ی نرمی داشته باشد تا دسترسی آن به نقاط مختلف دهان راحت تر باشد و باعث تحریک لثه نشود. همچنین اندازه و شکل دسته باید به گونه ای باشد که فرد بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

چگونه مسواک بزنیم؟

چگونه مسواک بزنیم؟

شاید برخی افراد فکر کنند، مسواک زدن نیاز به آموزش خاصی ندارد و همین که مسواک را در دهان خود بچرخانند کافی است. اما واقعیت این است که مسواک زدن قواعد خاص خود را دارد و در صورتی که به درستی انجام نشود، نمی تواند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند.  لذا در صورتی که در خصوص روش صحیح مسواک زدن اطلاعات کافی ندارید، از دندان پزشک خود مشاوره بگیرید. در زیر مراحل کلی مسواک زدن به صورت خلاصه شرح داده میشود:

1- مسواک خود را با آب مرطوب کنید و اندازه ی یک نخود خمیر دندان روی آن بگذارید.

2- دهان خود را مرطوب کرده و مسواک را با زاویه 45 درجه بر روی دندان های خود قرار داده و با آرامی به شکل دورانی شروع به تمیز کردن قسمت جلویی دندان های خود کنید.

3- دندان های آسیاب را مسواک بزنید.

4-مسواک را برعکس کرده و قسمت پشتی دندان های بالا و پایین را تمیز کنید.

5- به منظور از بین بردن باکتری های روی دهان، سطح دهان خود را مسواک بکشید.

6-باقی مانده ی خمیر دندان را از دهان خارج کرده و بعد آبکشی کنید.

نکات مهم در خصوص مسواک زدن

  • یک مسواک با کیفیت با فرچه های نرم تهیه کنید. زیرا مسواک های با فرچه های سفت باعث صدمه به مینای دندان و لثه ها می شود.
  • یک خمیر دندان مناسب تهیه کنید.
  • حداقل 2 دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید.
  • مسواک زدن را به صورت آهسته انجام دهید. زیرا اگر مسواک زدن با سرعت بالا و همراه با فشار باشد، باعث صدمه به بافت لثه و مینای دندان ها می شود.
  • حداقل تا یک ساعت پس از غذا از مسواک زدن خودداری کنید.
  • روزانه یک مرتبه بعد از مسواک، نخ دندان بکشید.زیرا مواد غذایی که در لابه لای دندان ها گیر می کنند با مسواک زدن از بین نمی روند. لذا برای جلوگیری از پوسیدگی های بین دندانی نخ دندان کشیدن امری ضروری است.
  • برای ضدعفونی کردن بیشتر دهان می توانید ،دهان شویه مناسب یا محلول آب و نمک قرقره کنید.

سخن آخر

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و حفظ سلامت  کلی بدن ؛ دو مرتبه مسواک زدن در روز، قبل از صبحانه و قبل از خواب به مدت 2 دقیقه و روزی یک مرتبه نخ دندان کشیدن قبل از خواب بسیار مهم و ضروری است. همچنین پر کردن دهان با آب و چرخاندن آن در داخل دهان بعد از صرف غذا و مصرف میان وعده های قندی ، می تواند باعث خنثی شدن اسید و مواد قندی و کاهش باکتری های دهان شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *