مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک

استفاده از نخ دندان در کودکان

استفاده از نخ دندان در کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان در دوران کودکی ، پوسیدگی های دندانی است.به طوری که آمارها نشان می دهد نیمی از کودکان زیر 12 سال درگیر پوسیدگی های دندانی هستند. اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص استفاده از نخ دندان برای کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

نخ دندان کشیدن دندان های کودکان

سطوح بین دندان ها با مسواک زدن تمیز نمی شود و مواد غذایی لابه لای دندان ها باقی مانده و باعث پوسیدگی های بین دندانی در کودکان می شود. به همین دلیل والدین باید از زمان رویش دندان های کودک تا سن 6-7  سالگی دندان های فرزند خود را مسواک زده و زمانی که دندان ها به اندازه ی کافی به هم رسیدند ؛ حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشند و بعد از 6 سالگی با آموزش صحیح  کودک خود می تواند دندان های خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کند. توجه داشته باشید استفاده از دهان شویه ها نمی تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود.

پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

اهمیت نخ دندان کشیدن برای کودکان

بنا به نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا ؛ نخ کشیدن دندان، بخشی ضروری از سلامت دهان و دندان می باشد و برای همه افراد از جمله کودکان صدق می کند.بنابراین زمانی که دندان‌های کودک به اندازه کافی به هم نزدیک شدند تا پلاک ایجاد شود، زمان آن رسیده که از نخ دندان استفاده شود ! حتی اگر دندان‌های شیری قرار است بریزد؛ بازم هم، جفظ سلامت آن‌ها مهم است. همچنین اگر کودک از همان سنین پایین کشیدن نخ دندان و مسواک زدن را هر روز تکرار کند ، در بزرگسالی این کار به یک عادت تبدیل می شود.

مزایای استفاده از نخ دندان در کودکان

از مهم ترین مزایای استفاده از نخ دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حذف مواد غذایی و پلاک هایی که در بین دندان ها و زیر لثه قرار دارند :

بعد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها قند موجود در آنها با باکتری های موجود در دهان ترکیب شده و یک لایه ی پلاک بر روی دندان ها ایجاد می شود. این لایه ی بی رنگ و اسیدی است و به مرور زمان باعث پوسیدگی های بین دندانی و صدمه به مینای دندان ها می شود. به همین دلیل برای تمیز کردن این پلاک ها در لابه لای دندان که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست، باید از نخ دندان استفاده کرد.

رفع بوی بد دهان کودکان :

بوی بد دهان، ناشی از ذرات مواد غذایی و باکتری هایی است که در لابه لای دندان ها وجود دارند. همچنین پلاک های ایجاد شده در بین دندان ها و بیماری های لثه ناشی از پوسیدگی های دندانی باعث بوی بد در دهان می شود. لذا می توان با روزانه یک مرتبه نخ دندان کشیدن این ذرات مواد غذایی را از بین برد ، از مشکلات دندان و لثه جلوگیری کرد و یک تنفس سالم داشت.

کمک به پیشگیری از بیماری های لثه :

تشکیل پلاک به مرور زمان باعث التهاب لثه و بیماری های دهان و دندان می شود. به همین دلیل روزانه دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن از بیماری های دهان پیشگیری کرده و سلامت عمومی بدن را تضمین می کند.

انواع نخ دندان برای کودکان

انواع نخ دندان برای کودکان

نخ دندان ها انواع مختلفی مانند طعم دار و بدون طعم ، باریک و پهن ، بافت دار و نرم و بدون بافت، موم دار و بدون موم ، تک رشته ای و چند رشته ای ، نایلونی ، سفید کننده و… دارند که شما می توانید بسته به نوع لثه و دندان های کودک خود یکی از آن ها را انتخاب و خریداری کنید. در این قسمت به شرح چند نمونه از نخ دندان می پردازیم.

1- نخ دندان بدون موم :

رایج ترین نخ دندان در بازار نخ دندان های بدون موم هستند که از چرخاندن چندین رشته از مواد نایلونی به یکدیگر ساخته می شوند. در این نوع نخ ها از هیچ طعم‌دهنده‌ای استفاده نشده است  و بدون مواد شیمیایی هستند. همچنین بسیار نازک اند و برای افرادی که دندان های نزدیک به هم دارند؛ بسیار مناسب اند. البته به دلیل ضخامت کم دوام پایین تری دارند و امکان پاره شدن آنها در هنگام استفاده وجود دارد.

2- نخ دندان موم دار :

این نوع نخ یک لایه ی موم بر روی خود دارد که باعث می شود نخ به راحتی بین دندان ها سر بخورد. نخ موم دار ضخامت بیشتری از سایر موم ها دارد و به دلیل سطح صاف نخ، گرفتن آن در دست کمی دشوار تر از سایر نخ هاست.

3- نخ دندان سوپر فلوس :

در صورتی که کودک شما تحت درمان ارتودنسی است می توانید از نخ دندان های سوپر فلوس استفاده کنید. این نوع نخ دندان از سه لایه نخ اسفنجی، نخ معمولی و نخ سفت تشکیل می شود تا به تمیزی هر چه بیشتر دندان ها کمک کند.

4- نخ دندان دسته دار یا کمانی :

این نوع وسیله که به آن نخ دندان همراه با نگهدارنده یا نخ دندان از پیش نخ نیز گفته می شود، طرز استفاده ی بسیار راحتی دارد و بهترین وسیله برای کودکان و افرادی است که مهارت کافی در کشیدن نخ دندان ندارند.

نحوه ی آموزش نخ دندان کشیدن به کودکان

این مراحل به ترتیب شامل موارد زیر است:

1- نخ دندانی نرم متناسب با لثه ی کودک خود تهیه کنید. نخ دندان هایی با طعم های متنوع نیز وجود دارد که می تواند کودکان را به استفاده از آن ترغیب کند.

2-  دست‌هایتان را خوب بشویید و خشک کنید.

3- حدود 30-45 سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید.

4- دو طرف نخی را که بریده‌اید در هر دو دست به دور انگشت وسط یا انگشتری بپیچید.

5-  سه انگشت آخر را ببندید و دو دست را از هم دورکنید تا نخ محکم کشیده شود.به این ترتیب انگشت نشانه و شست هر دست آزاد می‌ماند و قدرت مانور بالایی به شما می‌دهد.

6- قطعه‌ای از نخ به طول  2-2/5 سانتی‌متر را بین انگشتان شست و اشاره دست‌ها نگه دارید.

7- برای وارد کردن نخ بین دندان‌های فک پایین از دو انگشت اشاره و بین دندان‌های فک بالا از دو انگشت شست یا یک شست و یک اشاره استفاده کنید.

8- نخ را با حرکتی شبیه اره کشیدن به شکل C و به آرامی به فضای بین دندان‌ها وارد کنید.

9- پس از اینکه نخ را وارد فضای بین دندانی کردید، ابتدا نخ را به سطح کناری دندان جلویی تکیه دهید و با ملایمت به زیر لثه ببرید و آن را به دیوارهٔ دندان بچسبانید و چند بار به طرف بالا و پایین حرکت دهید.

نکات مهم در استفاده از نخ دندان برای کودکان

  • در هنگام خرید نخ دندان، نظر کودک را در خصوص رنگ و طعم مسواک، خمیر دندان و نخ دندان بپرسید.
  • اندازه ی نخ دندان را کوتاه نبرید تا کودک بتواند به راحتی دندان های خود را تمیز کند.
  • نخ دندان کشیدن برای کودکان دشوار است. لذا در فرایند آموزش صبر و حوصله داشته باشید.
  • مراقب کودک باشید تا در هنگام نخ دندان کشیدن، نخ را محکم بین دندان هایش فشار ندهد.
  • نخ دندان وسیله ای یک بار مصرف است. لذا اطمینان حاصل کنید که کودک نخ دندان را بعد از استفاده دور می اندازد.
  • مسواک زدن را با بازی و تشویق به یک عمل سرگرم کننده برای کودک تبدیل کنید تا برای او خسته کننده نباشد.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان را به یک عمل خانوادگی تبدیل کنید و به همراه کودک خودتان نیز دندان هایتان را تمیز کنید. زیرا کودکان عاشق تقلید کردن هستند و به راحتی همراه با شما این کار را انجام می دهند.
  • بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور صحیح ، به کودک خود جایزه بدهید. جایزه می تواند هر چیز کوچکی باشد که باعث خوشحالی کودک می شود.
  • می توانید از یک دندان پزشک در خصوص آموزش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای کودک کمک بگیرید.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، مسواک زدن تنها باعث تمیز شدن قسمت بیرونی دندان ها می شود و نمی تواند لابه لای دندان ها را تمیز کند. به همین دلیل نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مکمل یک دیگر هستند و مسواک زدن بدون نخ دندان کشیدن فایده ی زیادی ندارد. در همین راستا آموزش نخ دندان کشیدن به بچه ها از سنین کودکی اهمیت زیادی دارد و باعث حفظ سلامت دهان و دندان کودکان شده و از پوسیدگی های بین دندانی در سنین کودکی جلوگیری می کند.

بنابراین به محض اینکه دندان‌های کودک شما به اندازه کافی به هم نزدیک شدند تا پلاک ایجاد شود، زمان آن رسیده که از نخ دندان استفاده کنید! حتی اگر قرار است دندان‌های شیری کودک بیوفتد؛ باز هم حفظ سلامت آن‌ها مهم است. شروع زود هنگام نخ کشیدن دندان به کودک شما کمک می‌کند تا عادات دندانی خوبی برای تمام عمر داشته باشند.

لذا توصیه می شود، کودکان روزی حداقل دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن را به مدت 2-3 دقیقه فراموش نکنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *