مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک, مقالات مربوط به نخ دندان

10 نکته مهم بهداشت دهان و دندان

نکات بهداشت و دهان - گوگرین

رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد و در صورتی که اصول بهداشتی رعایت نشود، علاوه بر اینکه باعث آسیب به دندان و لثه میشود؛ می تواند در بروز بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های  قلبی و عروقی نقش داشته باشد.

در صورتی که علاقمند هستید؛ در خصوص بهداشت دهان و دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با  گوگرین همراه باشید.

راهکارهایی برای حفظ سلامت دهان و دندان

از مهم ترین راههای حفظ بهداشت دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مسواک زدن :

مسواک زدن از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری کرده و مانع پوسیدگی و بوی بد دهان می شود. به همین منظور توصیه می شود؛  روزانه دو مرتبه ( صبح ها قبل از صبحانه و شب قبل از خواب) به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

دلیل اینکه گفته می شود قبل از صبحانه مسواک بزنید این است که بهتر است تا یک ساعت بعد از صرف غذا مسواک زده نشود. زیرا مینای دندان نرم است و باعث صدمه به آن می شود. و از آنجا که بیشتر افراد به محض صرف صبحانه به محل کار یا تحصیل می روند بهتر است این کار قبل از صبحانه انجام شود. همچنین برای اینکه از دو دقیقه تایم مسواک زدن درست استفاده کنید می توانید آلارم گوشی خود را تنظیم کنید و یا به مدت دو دقیقه موسیقی گوش کنید.

2- مسواک زدن صحیح را یاد بگیرید :

بیشتر افراد حتی نحوه ی صحیح مسواک زدن را نمی دانند و با وجود استفاده از مسواک دندان هایشان جرم می گیرد و پوسیده می شود. لذا آموزش صحیح مسواک زدن از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما باید از مسواکی با اندازه ی مناسب و فرچه نرم استفاده کنید و قبل از مسواک زدن فرچه را بشویید.

3- از خمیردندان و مسواک با کیفیت دارای استاندارد استفاده کنید:

خمیر دندان و مسواک های دارای استاندارد از مواد اولیه ی مرغوب ساخته می شوند و قدرت پاک کنندگی بالایی دارند. همچنین طول عمر مسواک های مرغوب بیشتر از سایر مسواک هاست. علاوه بر این لازم است هر 3-4 ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.

4- نخ دندان کشیدن :

نخ دندان باکتری های موجود در لابه لای دندان ها که با مسواک زدن از بین نمی روند را تمیز کرده و از بروز پوسیدگی های بین دندانی جلوگیری می کند. لذا عموم دندان پزشکان تاکید می کنند، روزانه دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن شب ها قبل از خواب را فراموش نکنید.

5- استفاده از دهان شویه مناسب :

استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر مواد اسیدی و حفاظت از مینای دندان ها می شود و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند. همچنین باعث خوشبو شدن دهان می شود.

بهترین روش های رعایت بهداشت دندان - گوگرین

6- عدم استعمال دخانیات :

مصرف سیگار موجب زرد شدن و جرم گرفتن دندان ها و بیماری های لثه میشود. لذا با ترک مصرف سیگار می توان به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کرد.

7- کاهش مصرف مواد قندی و چرب :

استفاده از مواد غذایی پر شیرین و چرب باعث پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه می شود. به همین دلیل توصیه می شود به جای استفاده از تنقلات، شیرینیجات و دلستر و نوشابه از میوه و سبزیجات فراوان استفاده کنید و بعد از مصرف مواد غذایی دندان های خود را مسواک یا با آب خالی بشویید.

8- مراجعه به دندان پزشک و چک کردن مرتب دندان ها :

چکاپ سالانه دندان ها، رفع پوسیدگی های سطحی و جرم گیری مرتب مانع از آسیب به ریشه ی دندان ها و لثه ها می شود و باعث می شود دندان های سالمی داشته باشید. همچنین در هزینه های گزاف عصب کشی صرفه جویی می شود.

9- نوشیدن آب به میزان زیاد :

نوشیدن یک لیوان آب ده دقیقه بعد از هر وعده ی غذایی برای سلامت دهان و دندان بسیار موثر است. همچنین شستن دهان با آب خالی باعث تمیز شدن دندان ها از باقی مانده مواد غذایی می شود. بوی بد دهان را کاهش می دهد و از اسیدی شدن فضای دهان جلوگیری کرده و پوسیدگی را به تعویق می اندازد.

10- مخلوط آب و نمک غرغره کنید :

غرغره کردن این محلول با نمک ملایم و آب جوشیده ی ولرم بعد از مسواک زدن باعث ضدعفونی شدن دهان می شود. همچنین در مواقع سرما خوردگی برای درمان بیماری موثر است. این عمل را می توانید هفته ای 3 مرتبه تکرار کنید.

سخن آخر

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه می شود و سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا توصیه می کنیم روزی دو مرتبه مسواک و یک مرتبه نخ دندان بکشید. همچنین سالی دو بار برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود کوچکترین پوسیدگی هر چه سریع تر  و به صورت سطحی درمان شود تا در آینده با مشکلات بزرگتری مواجه نشوید.

علاوه بر این لازم است به منظور حفظ سلامت دندان های کودکان، از همان دوران کودکی آموزش های لازم در خصوص بهداشت دهان به بچه ها داده شود تا در بزرگسالی به استفاده از مسواک و نخ دندان عادت کرده باشند و لبخندی زیبا و دندان هایی سالم و پاکیزه داشته باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *