مقالات متفرقه

راهنمای خرید فلاسک مسافرتی

راهنمای خرید فلاسک مسافرتی_ کوهنوردی

یکی از وسایل ضروری در زمان مسافرت، کوهنوری و طبیعت گردی و حتی پیاده روی داشتن یک فلاسک نوشیدنی مناسب است تا در روزهای گرم و سرد سال شما را از هر نوشیدنی داغ یا خنک بی نیاز کند. اما در خرید این وسیله به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر شما هم به دنبال خرید یک فلاسک مناسب برای خود هستید ، مطالعه ی راهنمای خرید فلاسک به شما کمک می کند؛ انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشید پس دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

پیشنهاد خرید

فلاسک گرم و سرد بامبو

1098 هزار تومانخرید کنید

فلاسک چیست ؟

فلاسک‌ ظرفی است که برای ثابت نگه داشتن دمای  نوشیدنی‌های سرد و گرم از آن‌ها استفاده می‌شود و کار اصلی آن، جلوگیری از انتقال یافتن دما از داخل به خارج و یا از خارج به داخل  فلاسک است.

فلاسک دارای دیواره‌ دو جداره است که یکی درون دیگری جای گرفته و فضای خالی بین دیواره‌های داخلی و بیرونی، از هوا خالی شده یا با گاز مخصوصی پر شده است. جنس دیواره ی داخلی از شیشه‌ یا استیل پوشانده شده با آب نقره است و قسمت بیرونی دیواره هم با پوشش خارجی بدنه فلاسک نگهداری می‌شود. جنس بدنه بیرونی فلاسک می‌تواند از پلاستیک یا فلز و یا بامبو باشد.

 ویژگی های یک فلاسک مسافرتی خوب

از مهم ترین ویژگی های یک فلاسک خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-وزن سبکی داشته باشد .

2- حجم کمی را اشغال کند.

3-دارای کیف یا کاور مخصوصی باشد که امکان حمل آن را راحتر کند.

4-محفظه ی داخلی فلاسک بادوام باشد.

5- درب فلاسک کاملا چفت باشد تا در صورت افتادن یا خم شدن فلاسک نوشیدنی داخل آن چکه نکند.

6- مدت زمان زیادی نوشیدنی را داغ یا خنک نگه دارد.

7- ظاهر بسیار شیک و جذابی داشته باشد.

انواع فلاسک

فلاسک‌ها از لحاظ کاربرد و نوع استفاده انواع مختلفی دارند که از نظر جنس بدنه، محفظه داخلی، اندازه و ظرفیت، نوع خروجی مایعات و شکل ظاهری با هم متفاوت اند.

1– فلاسک تک نفره :

این فلاسک ها در گنجایش نیم لیتری تا یک لیتری  به شکل استوانه ای بدونه دسته یا با دسته تولید می شوند و برای نگهداری نوشیدنی های گرم و سرد مانند آب ، چای ، آبمیوه ، قهوه  مورد استفاده قرار می گیرند. این فلاسک ها برای پیاده روی ، کوهنوردی و سفر های کوتاه تک نفره مناسب هستند.

2-فلاسک خانواده :

این نوع فلاسک ها معمولا در گنجایش های 1-3 لیتری در سه سایز کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شوند و دارای دسته هستند و به دو صورت تکی و دوقلو تولید می شوند. فلاسک های تکی برای یک نوع نوشیدنی مانند چای استفاده می شوند. اما فلاسک های دوقلو برای دو نوشیدنی مانند چای و آب جوش  یا دمنوش و چای مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل گنجایش بالایی که دارند برای خانواده های پر جمعیت مناسب هستند.

3– فلاسک مسافرتی :

فلاسک های مسافرتی برای نگهداری نوشیدنی های گرم و سرد در طول سفر استفاده می شوند و از نظر شکل ظلاهری می توانند شبیه فلاسک های تک نفره و یا فلاسک های خانواده باشند.

4- فلاسک کوهنوردی :

از این فلاسک ها در کوهنوردی، طبیعت گردی و در مکان های پر فراز و نشیب استفاده می شود. این فلاسک ها بدنه ای بسیار مقاوم و ضد خش و ضربه دارند ، وزنشان سبک است و تمیز کردن راحتری دارند.

در خرید فلاسک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید فلاسک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

1-جنس بدنه :

اکثر فلاسک های موجود در بازار دارای جنس بدنه ی پلاستیکی یا استیل هستند. البته فلاسک های ساخت مجموعه ی گوگرین از جنس بامبو است.

  • بدنه پلاستیکی : بدنه های پلاستیکی وزن سبکی دارند و در انواع رنگ ها تولید می شوند. تمیز کردن آن ها نیز بسیار راحت است. اما آسیب پذیر تر از نوع استیل هستند و در صورت افتادن ممکن است دچار ترک یا شکستی شوند.
  • بدنه استیل : این نوع بدنه ها کمی سنگین تر هستند و استیل به کار رفته در آنها ضد زنگ است. با این حال در هنگام شستشو بر روی آنها لک می افتد و باید به محض شستشو با دستمال ضد لک خشک شوند. این بدنه ها استحکام بالایی در برابر ضربه دارند و گرما و سرمای نوشیدنی ها را بیشتر نگه می دارند.
  • بدنه بامبو : بدنه ی این نوع فلاسک ها از چوب بامبو ساخته می شود. فلاسک بامبو وزن سبکی دارند. شستشوی آنها راحت است و از استحکام بالایی برخوردار اند.

2- جنس داخلی فلاسک :

لایه ی داخلی فلاسک ها معمولا از جنس شیشه یا استیل است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارد.

 مزایای فلاسک مخزن شیشه ای

1- نوشیدنی های گرم را تا 12 ساعت و نوشیدنی های خنک را تا 24 ساعت با حفظ دما نگه می دارد.

2-رنگ چای یا قهوه در این نوع مخزن به مدت زمان طولانی سیاه نمی شود و خوش رنگ باقی می ماند.

3- مخزن شیشه ای بو را جذب نمی کند و انواع دمنوش های معطر را می توان داخل آن استفاده نمود.

4- تمیز کردن راحتی دارد.

معایب فلاسک مخزن شیشه ای

  • در صورت افتادن از ارتفاع می شکند.
  • احتمال ترک خوردن آن در صورت تغییر ناگهانی دما وجود دارد. البته مخزن های شیشه ای برند و باکیفیت آنتی شوک هستند و اگر به محض خالی کردن آب داغ به آن آب سرد اضافه شود ،هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی شود. اما در مخزن های متفرقه ممکن است شیشه دچار ترک خوردگی شود.
  • در ایران شیشه فلاکس ساخته نمی‌شود و کارخانه‌های ایرانی فقط قاب آن را می‌سازند.به همین دلیل در صورت شکستن آن پیدا کردن مخزن شیشه ای متناسب با بدنه کار راحتی نیست و در صورت پیدا نکردن باید به فکر یک فلاسک جدید باشید.

مزایای فلاسک مخزن استیل

  • این نوع مخزن ها از استیل ضد زنگ ساخته می شوند و مقاومت بالایی در برابر شوک حرارتی و ضربه دارند.

معایب فلاسک مخزن استیل

  • ممکن است بوی برخی از نوشیدنی ها را به خود جذب کند.

3- ظرفیت فلاسک

فلاسک ها در اندازه و ظرفیت های مختلف از نیم لیتر تا 3 تولید تولید می شود که هر فردی بسته به نوع نیاز و مصرف خود می تواند انتخاب کند.

فلاسک های تک نفره معمولا در ظرفیت های 0/5 لیتر ( کوچک) ، 0/7 لیتر ( متوسط) و 1 لیتر ( بزرگ ) موجود هستند. و فلاسک های خانوادگی در ظرفیت های 1 لیتر ، 1/5 -2 و 2/5-3 لیتر می باشند.

بنابراین اگر برای مصرف شخصی یا حداکثر دو نفر به دنبال فلاسک هستید می توانید از نوع تک نفره خریداری کنید. فلاسک های دسته دار خانوادگی هم برای سفر های خانوادگی و پیک نیک ها مناسب هستند.

4- قیمت فلاسک

قیمت فلاسک بستگی به ظرفیت و اندازه ی فلاسک ، نوع جنس و کیفیت ساخت و برند سازنده ی آن دارد .مسلما هر چقدر که کیفیت ساخت فلاسک بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود. البته می توان با کمی جستجو فلاسکی با کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب نیز پیدا کرد و شما باید به عنوان خریدار فلاسکی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه ی شما باشد و همچنین با بررسی ویژگی های آن ارزش خرید به قیمت زده شده را داشته باشد.

5- ضمانت نامه فلاسک

برخی از شرکت های برند برای فلاسک های تولیدی خود ضمانت نامه های چند ساله می دهند، برخی هم ممکن است هیچ ضمانت نامه ای نداشته باشند. بنابراین اگر هزینه ی بالایی برای

خرید فلاسک می پردازید، داشتن ضمانت نامه یک امتیاز مثبت است که می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل از آن استفاده کنید.

6- ایمنی فلاسک

فلاسک هایی که بدنه و درب های باکیفیتی دارند از ایمنی بیشتری برخوردار اند و در زمان جابه جایی و حرکت نشتی نمی دهند و باعث خیس شدن وسایل نمی شوند. به عنوان مثال فلاسک های پیچی امنیت بیشتری نسبت به فلاسک های دکمه ای و دریچه‌ ای دارند.

7- لوازم جانبی فلاکس

برخی از فلاسک های استوانه ای کوهنوری دارای لیوان سری ، توری دمنوش و محافظ پارچه ای هستند که برای افراد کوهنورد یک نوع امتیاز محسوب می شود.

نکات مهم در خرید و نگهداری فلاسک

فلاسک مسافرتی بامبو گوگرین

در صورتی که به دنبال یک فلاسک مسافرتی با بدنه ی بامبو هستید؛ فلاسک گوگرین می تواند بهترین انتخاب باشد.

فلاسک های ساخته شده در مجموعه گوگرین دارای بدنه ی بامبو و مخزن استیل 304 هستند. آب جوش را تا 6 ساعت، آب خنک را تا 12 ساعت و یخ را تا 24 ساعت نگه می دارند. دارای توری دمنوش هستند و کیفیت بسیار بالایی دارد. و یک ویژگی منحصر به فردی که دارند و آن را از محصولات مشابه متمایز می کند، امکان حک اسم یا هر متن دلخواه بر روی بدنه ی آنهاست که باعث می شود به یک هدیه ی بسیار جذاب تبدیل شود.

اگر از علاقمندان محیط زیست و طرفدار استفاده از محصولات سبز و بدون پسماند هستید می توانید از این فلاسک ها استفاده کنید. فلاسک بامبو در عین حال که ظاهر بسیار شیک و جذابی دارد، وزن سبکی دارد و در پیاده روی ، محل کار ، طبیعت گردی ، کوهنوردی می توانید از آن استفاده کنید.

نکات مهم در خرید و نگهداری فلاسک

1-از برند های شاخته شده و باکیفیت خرید کنید.

2-هنگام خرید فلاسک مخزن استیل،  درب آن را باز کرده و بو کنید .فلاسک هایی که بوی بدی دارند در طعم و مزه ی چای تاثیر می گذارند.

3- در هنگام خرید فلاسک های مخزن شیشه ای فلاسک را تکان دهید . در صورت هر گونه لق شدنی یا صدای خورده شیشه به فروشنده اطلاع دهید.

4-بدنه ی فلاسک را به خوبی بررسی کنید که هیچ گونه ترک خوردگی یا نشانه ای از ضربه یا تو رفتگی روی آن نباشد.

5- از ریختن هر گونه نوشیدنی های گاز دار ، مواد اسیدی، شیر داغ و شکر داخل فلاسک خودداری کنید.زیرا استفاده از این مواد برای مدت طولانی به بدنه داخلی فلاسک اسیب وارد می‌کند.

6- سعی کنید چای را داخل فلاسک های تک نفره دم نکنید. بلکه آب جوش ریخته و در هنگام مصرف از چای کیسه ای استفاده کنید.

7- همیشه مخزن فلاسک را سر خالی پر کنید.

8- فلاسک های استیل را بعد از هر بار شستشو خوب خشک کنید تا لک بر روی آنها نماند.

9-بعد از پر کردن فلاسک از محکم بستن درب آن اطمینان حاصل کنید.

10-از گذاشتن فلاسک در کنار اجاق گاز یا آتش خودداری کنید.

11- چای و دمنوش را بیشتر از 12 ساعت در فلاسک نگه ندارید و در اولین فرصت خالی کنید.

 سخن آخر

همان طور که اشاره شد فلاسک ها بسته به کاربرد و نوع استفاده انواع مختلفی دارند که از نظر شکل ظاهر ، جنس بدنه ، جنس محفظه و.. باهم متفاوت هستند.

اگر فلاسک را به قصد استفاده در سفر‌های کوتاه فردی، کوهنوردی، پیاده‌روی یا استفاده در محل کار و مصرف شخصی خریداری می کنید، فلاسک‌های نوشیدنی تک نفره گزینه مناسبی هستند.

و اگر فلاسک را به قصد سفر های خانوادگی  یا پیک نیک های دسته جمعی خریداری می کنید، فلاسک های دسته دار خانوادگی مناسب هستند که می توانید از نوع تکی یا دوقلو خریداری کنید.

و در نهایت اینکه اگر فلاسک را به قصد سفر خریداری می کنید ضمن توجه به اندازه ی آن باید ویژگی های ذکر شده برای یک فلاسک مسافری مناسب را در نظر بگیرید. همچنین اگر بین خرید فلاسک مخزن شیشه ای با فلاسک مخزن استیل مردد هستید، فلاسک مخزن شیشه ای را انتخاب کنید چون هم نوشیدنی ها به مدت زمان زیادی داخل آن گرم و خنک می مانند و هم چای به مدت طولانی تغییر رنگ نمی دهد و تیره نمی شود.

البته باید بیشتر مراقب آن باشید که دچار صدمه نشود.اما اگر بیشتر به مناطق کوهستانی سفر می کنید و یا در منطقه ای هستید تغییرات ناگهانی دما بیشتر اتفاق می افتد ، فلاسک مخزن استیل انتخاب عاقلانه تری است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *