مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک

مسواک زدن زبان | بررسی فواید و مضرات

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از فواید مسواک زدن بر سلامت دندان ها مطلع نباشد. اما آیا می دانید مسواک زدن زبان نقش مهمی در رفع بوی بد دهان و سلامت کلی بدن دارد؟!

زبان هم به اندازه ی دندان ها محل تجمع باکتری ها است، هر چند که خود دچار پوسیدگی نمی شود. اما باکتری ها تا حد زیادی در بین جوانه های چشایی مخفی شده و باعث مشکلات دهان و دندان و ناراحتی های گوارشی می شود.

اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص مسواک زدن زبان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

مسواک زدن زبان

بسیاری از افراد تصور می کنند زبان یک سطح صاف است و هیچ آلودگی و میکروبی نمی تواند روی آن جمع شود؛ اما واقعیت این است سطح روی زبان دارای برجستگی هایی است که به آنها شاخک های چشایی گفته می شود و مصرف سیگار ، قهوه و… می تواند باعث رشد میکروب های بد بر روی دهان شود.

مسواک زدن زبان از رشد باکتری های بد در این ناحیه جلوگیری کرده  و بوی بد دهان را رفع می کند.

چگونه تشخیص دهیم زبان ما به مسواک زدن نیاز دارد؟

زبان دائما در معرض سموم مواد غذایی و نوشیدنی ها قرار دارد و تجمع این سموم  بر روی  زبان با علایم زیر خود را نشان می دهد:

  • پوشش سفید رنگ بر روی زبان
  • بوی بدن دهان
  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ شکم
  • گیجی ذهنی
  • ضعف
  • دردهای عمومی بدن
  • کاهش اشتها
  • خستگی یا بی حالی

در چنین شرایطی بهترین راهکار تمیز کردن زبان با استفاده از مسواک می باشد.

پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

انتخاب مسواک مناسب برای زبان

برای مسواک زدن زبان بهتر است از مسواک های مخصوص زبان که در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی موجود هست، استفاده کنید. البته قسمت پشت برخی از مسواک های دندان ،  اسکراب زبان وجود دارد و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. حتی از مسواک های دندان هم می توان برای تمیز کردن زبان استفاده کرد البته باید از نوع نرم باشد و کمترین میزان فشار به زبان وارد شود.

روش صحیح مسواک زدن زبان

روش صحیح مسواک زدن زبان

روزانه دو مرتبه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به آرامی از انتهای زبان به جلو زبان را با مسواک تمیز کنید و دهان خود را آبکشی کنید. این کار را چندین بار انجام دهید تا رنگ سفید یا زرد روی زبان به رنگ قرمز تبدیل شود. برای آنکه حالت تهوع نگیرید بهتر است مسواک را به صورت عمودی روی زبان بکشید و نیازی نیست مسواک را به حلق نزدیک کنید، زیرا این کار باعث ایجاد حالت تهوع می شود. همچنین لزومی به استفاده از خمیر دندان نیست اما استفاده از خمیردندان تاثیر این کار را افزایش می دهد.  و بعد از مسواک زدن می توانید برای اطمینان بیشتر از دهانشویه های آنتی باکتریال یا محلول آب ولرم و نمک استفاده کنید.

هشدار :بر روی زبان خود بیش از حد مسواک نزنید و از برس های سخت هم استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است به پوست زبان خود آسیب بزنید.

فواید مسواک زدن زبان

از مهم ترین فواید تمیز کردن و مسواک زدن زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-جلوگیری از تجمع باکتری ها : با تمیز کردن زبان میکروب های بد زبان از بین می روند. این میکروب ها می توانند عامل بسیاری از بیماری های دهان و دندان باشند. بنابراین با مسواک زدن زبان می توان به سلامتی کلی بدن کمک کرد.

2- رفع بوی بد دهان : شستن روزانه دو مرتبه زبان به همراه مسواک زدن باعث پاکیزگی نفس شما و رفع بوی بد دهان می شود.

3-تمیزی ظاهری زبان : زبان در تمیز ترین حالت باید قرمز رنگ باشد، اما بعد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها سیاه، سفید یا رنگی می شود بنابراین با مسواک زدن آن به تمیزی ظاهر زبان کمک می کنید.

4- تقویت حس چشایی : تجمع سموم مواد غذایی بر روی شاخه های برجسته ی زبان قدرت چشایی را کاهش می دهد. تجربه ثابت کرده بعد از تمیزی زبان مزه های ترش ، شور ، تلخ بیشتر احساس می شود.

5-جلوگیری از آفت های زبانی : تمیز کردن زبان، می تواند از بروز عفونت های قارچی یا همان برفک ها بر روی زبان جلوگیری کند.

خطرهای مسواک زدن زبان

خطرهای مسواک زدن زبان

تمیز کردن زبان با وجود فواید زیادی که دارد ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

1– آسیب به سطح زبان و ایجاد حساسیت بر روی آن : مسواک زدن به زبان باید به آرامی و با کمترین میزان فشار انجام شود تا روی زبان دچار خراش ، سوزش ، بریدگی و زخم نشود. به همین دلیل توصیه می شود از مسواک مخصوص زبان یا در صورت در دسترس نداشتن از مسواک دندان نرم برای تمیزی زبان استفاده شود.

2– تحریک ریفلاکس معده : افرادی که ریفلاکس معده دارند، مسواک کردن زبان را باید از وسط زبان شروع کنند و خیلی به سمت انتهای زبان نروند. به تدریج با عادت کردن به مسواک زبان می توان سطح بیشتری از زبان را تمیز کرد.

سخن آخر :

در این پست از وبسایت گوگرین اشاره کردیم که مسواک زدن زبان نقش مهمی در سلامت دهان دارد به همین دلیل روزانه دومرتبه بعد از مسواک زدن دندان ها و نخ دندان ، زبان نیز باید تمیز و مسواک شود تا میکروب های موجود در سطح آن از بین رفته و یک دهان تمیز و خوشبو داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *