مقالات سایت

مسواک مناسب برای دندان مصنوعی

مسواک مناسب برای دندان مصنوعی

همان طور که مسواک زدن برای دندان های طبیعی امری ضروری است ، برای دندان های مصنوعی نیز بسیار واجب است و نقش مهمی در رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. تمیز کردن و مسواک زدن دندان های مصنوعی علاوه بر افزایش طول عمر پرتز های دندانی از رشد میکروب ها و باکتری های دهانی جلوگیری کرده و باعث خوشبو شدن تنفس می شود.

اگر شما هم از پروتز های دندانی استفاده می کنید و به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص مسواک زدن و تمیز کردن دندان های خود هستید؛ دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی ؛ پروتز هایی از جنس پلاستیک اکریلیک ، چینی و… هستند که در صورت از دست رفتن یک یا همه ی دندان ها در سنین مختلف، جایگزین دندان های طبیعی می شوند تا علاوه بر افزایش اعتماد به نفس فرد و زیباتر کردن لبخند وی به هضم راحت تر غذا کمک کنند.

این پروتز ها از نظر فضایی که اشغال می کنند به دو دسته ی پرتز کامل و پروتز ناقص یا جزیی تقسیم می شوند.

  • پروتز کامل : جایگزین کل دندان ها می شوند.
  • پروتز غیر کامل یا جزیی : این نوع پروتزها تنها فضای خالی ناشی از دندان افتاده را پر کرده و مانع تغییر موقعیت دندان‌های دیگر می‌شوند. پروتزهای ناقص برای افرادی مناسب است که تعدادی از دندان‌های آن‌ها طبیعی است.

روش های مراقبت از دندان های مصنوعی

از مهم ترین روش های مراقبت از پرتز های دندانی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. بعد از هر وعده ی غذایی پروتزها را از دهان خود خارج کرده و با آب بشویید.
  2. روزی یک مرتبه پروتز های خود را با مسواک مخصوص دندان های مصنوعی تمیز کنید.
  3. شب ها در صورت خارج کردن دندان مصنوعی از دهان و برای جلوگیری از خشک شدن آنها ؛ دندان ها را در داخل محلول نگهداری دندان مصنوعی یا آب نگهداری کنید.
  4. برای ضدعفونی کردن دندان ها می توانید به لیوان آب ؛ کمی نمک یا سرکه اضافه کنید.
  5. درصورت استفاده از پروتز جزئی که قابلیت خارج کردن دارند ؛بهتر است قبل از مسواک زدن، دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج کنید.
  6. هیچ گاه پروتز ها را در داخل آب گرم قرار ندهید ؛ زیرا ممکن است موجب تغییر شکل پروتز شود.
  7. دندان های مصنوعی خود را با احتیاط شسته و در آب قرار دهید.
  8. از محلول های سفید کننده قوی، برای شست و شوی دندان های مصنوعی استفاده نکنید؛ زیرا در این سفید کننده ها، میزان غلظت آب اکسیژنه بالا است و طی مدت غوطه ور بودن دندان ها، به آنها آسیب می زند.
  9. بعد از خارج کردن دندان ها از محلول نگهداری یا آب ؛ آنها را شسته و بعد در دهان خود بگذارید.
  10. بهتر است به هنگام مسواک زدن دندان مصنوعی خود یک حوله یا ظرف پر از آب داخل سینک خود قرار دهید تا اگر دندان مصنوعی از دست شما افتاد، داخل ظرف بیفتد و نشکند.
  11. -اگر دندان مصنوعی شما شل شده و باعث ایجاد زخم، تحریک و قرمزی لثه شده است؛ حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید.
پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

تمیز کردن دندان مصنوعی

تمیز کردن دندان مصنوعی

پلاک و ذرات غذا همانند دندان های طبیعی به دندان های مصنوعی نیز می چسبند و اگر این پلاک ها روزانه تمیز نشوند، روی پروتز ها تجمع یافته و فرد را در معرض بیماری های لثه و بوی بد دهان قرار می دهند. به همین دلیل تمیز کردن منظم دندان های مصنوعی روزانه 1-2 مرتبه امری ضروری است .

چه چیز هایی برای تمیز کردن دندان های مصنوعی نیاز است؟

  1. مسواک مخصوص دندان های مصنوعی
  2. محلول تمیز کننده ی دندان مصنوعی

آیا می توان از خمیر دندان برای تمیز کردن دندان های مصنوعی استفاده کرد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : خیر، به هیچ عنوان نباید از خمیر دندان برای تمیز کردن دندانهای مصنوعی استفاده کرد ؛ زیرا بسیاری از برند های خمیردندان دارای موادی هستند که برای دندان‌های مصنوعی بسیار ساینده و مضر می‌باشند. این خمیردندان‌ها می‌توانند به‌تدریج به سطح دندان مصنوعی آسیب برسانند و باعث ایجاد خراش یا ترک‌های کوچک در دندان‌ها شوند. اما باید دو بار در روز برای تمیز کردن لثه و زبان خود از خمیر دندان استفاده کنید. این کار لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد و به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می‌کند.

مسواک دندان مصنوعی چیست؟

مسواک دندان مصنوعی، مخصوص تمیزکردن دندان‌های مصنوعی طراحی و ساخته شده است و برس‌های آن با شکل دندان مصنوعی متناسب است.

فرق مسواک دندان مصنوعی با مسواک معمولی چیست؟

دندان های مصنوعی در مقایسه با دندان های طبیعی نرم‌تر هستند به همین علت پرز های سفت مسواک های معمولی باعث ایجاد خط و خش و آسیب به دندان های مصنوعی می شوند. در چنین حالتی ذرات غذا به آن می‌چسبند یا دچار لکه می‌شوند.لذا استفاده از مسواک مخصوص دندان های مصنوعی برای افزایش عمر پرتز ها ضروری است.

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

روش صحیح مسواک زدن دندان های مصنوعی

مراحل مسواک زدن دندان های مصنوعی به ترتیب شامل موارد زیر است :

1- دندان‌های مصنوعی را از دهان خود خارج کرده و با آب ولرم بشویید.

2- با استفاده از یک مسواک دارای برس نرم، به آرامی تمام قسمت های دندان‌های مصنوعی خود را مسواک بزنید تا باکتری‌ها، ذرات غذا و جرم و پلاک‌ روی دندان‌ها پاک شوند. برای این کار می‌توانید از شوینده‌ی مخصوص دندان مصنوعی یا یک صابون ملایم استفاده کنید.

توجه داشته باشید روش مسواک زدن باید طوری باشد که تمامی سطوح دندانهای مصنوعی با زوایا و فرورفتگی های متعدد کاملا تمیز شوند .

مزایای مسواک زدن دندان های مصنوعی

از مهم ترین فواید مسواک زدن بر دندان های مصنوعی و پروتز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رفع آلودگی های باکتریایی بر روی دندان های مصنوعی
  • تمیزی و درخشندگی دندان های مصنوعی و جلوگیری از رنگ گرفتگی و زرد شدن پروتز ها
  • رفع بوی بد دهان
  • افزایش طول عمر دندان های مصنوعی به 7-10 سال و کاهش هزینه های دندانپزشکی

معایب مسواک زدن دندان های مصنوعی

در صورتی که مسواک زدن و تمیز کردن دندان های مصنوعی به درستی و با مسواک و شوینده ی مناسب انجام نشود؛ ممکن است باعث خراشیدنی و آسیب به پروتز ها شود.

چرا باید دندان های مصنوعی را در آب نگهداری کرد؟

چرا باید دندان های مصنوعی را در آب نگهداری کرد؟

دندان های مصنوعی تکه ای یا کامل در صورتی که استفاده نمی شوند؛ باید در داخل محلول نگهداری دندان مصنوعی یا آب قرار داده شوند؛ زیرا پروتز های دندانی از مواد اکریلیکی ساخته شده اند و در زمان خشک شدن ، شکل اولیه خود را از دست می دهند، بسیار شکننده شده و دیگر به‌خوبی در جای خود در دهان قرار نمی گیرند. همچنین دندان مصنوعی پر از سوراخ‌های میکروسکوپی است که مرطوب نگه داشتن آن‌ها ، باعث افزایش طول عمر دندانهای مصنوعی می شود.

از دیگر فواید نگه داشتن دندان های مصنوعی در داخل آب می توان موارد زیر را ذکر نمود:

  • مرطوب نگهداشتن پروتز ها باعث افزایش انعطاف پذیری و نرم تر شدن آنها می شود و از بروز درد در لثه ها و ایجاد زخم جلوگیری می کند.
  • در صورت خشک بودن دندان های مصنوعی بسیار آسیب پذیر تر می شوند و ممکن است بشکنند یا ترک بردارند.
  • خیس کردن دندان ها در داخل محلول مخصوص یا آب باعث از بین رفتن میکروب های آنها و استریل کردن دندان ها می شود.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد مسواک زدن و تمیز کردن دندان های مصنوعی نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان و افزایش طول عمر پروتز ها دارد. به همین دلیل روزانه دو مرتبه دندان های مصنوعی خود را با مسواک نرم مخصوص، آب و محلول تمیز کننده مناسب بشویید و از کارهایی که باعث آسیب دیدن دندان ها می شوند پرهیز کنید تا بتوانید با استفاده از این وسیله به راحتی غذا بخورید، صحبت بکنید و بخندید و به امور روزمره ی خود بپردازید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *