مقالات سایت, مقالات مربوط به مسواک

روش های سفید کردن دندان

روش های سفید کردن دندان

داشتن دندان های سفید و درخشان تاثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند و افزایش اعتماد به نفس دارد؛ به همین دلیل افراد به دنبال روش های مختلفی برای سفید کردن دندان های خود هستند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تمیزی و زیبایی دندان های خود اهمیت می دهید, دعوت می کنیم در ادامه با گوگرین همراه باشید.

انواع روش های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها معمولا به دو روش کلی استفاده مرتب از مواد سفید کننده طبیعی یا شیمیایی و مراجعه به دندان پزشک انجام می شود که در زیر شرح داده می شود.

استفاده از مواد سفید کننده طبیعی

از زمان های قدیم استفاده از برخی ادویه ها، گیاهان و … برای تمیز کردن و سفید کردن دندان ها استفاده میشد که امروزه هم جزو بی خطرترین و ارزان قیمت ترین روش ها هستند و جزو روش های خانگی محصول می شوند مانند:

  • سفید کردن دندان ها با نمک
  • سفید کردن دندان ها با جوش شیرین
  • سفید کردن دندان ها با زردچوبه
  • سفید کردن دندان ها با زغال
  • سفید کردن دندان ها با زنجبیل
  • سفید کردن دندان ها با سرکه
  • سفید کردن دندان با اسانس های روغنی مانند روغن نارگیل، روغن نعنا، روغن دارچین

طریقه ی استفاده از این مواد به این صورت است که می توانید کمی نمک ، جوش شیرین یا سرکه را بر روی مسواک خود بریزید و دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید. از این روش هفته ای 1-2 مرتبه می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید کمی زردچوبه ، زنجبیل رنده شده یا زغال پودر شده را با انگشت مرطوب خود برداشته و روی دندان های خود بکشید و سپس آبکشی کنید.

استفاده از مواد شیمیایی

1- پودر سفید کننده :

امروزه پودر های سفید کننده دندان در انواع برند ها تولید و در داروخانه ها به فروش می رسند که از آنها می توان برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد. این محصولات دندان ها را چند درجه سفید می کنند و می توان هفته ای 1-2 مرتبه از آنها استفاده کرد. اما نباید در مصرف آنها زیاده روی شود.زیرا ممکن است باعث آسیب به مینای دندان ها شود. طریقه ی استفاده از آنها نیز بر روی محصولات ذکر شده است.

اما نکته مهم اینکه در صورتیکه انتخاب شما پودر دندان است؛ حتما از محصولات با برند های شناخته شده و دارای مجوز از وزارت بهداشت که دارای سیب سلامت هستند استفاده کنید و از محصولات بی نام و نشان که در فضای مجازی به عنوان سفید کننده های گیاهی تبلیغات می شود استفاده نکنید. زیرا تاثیر آن در بلند مدت غیر قابل پیش بینی است و می تواند تاثیر منفی جبران ناپذیری را روی دندان های شما به جای بگذارد.

خمیردندان سفید کننده

2- خمیر دندان های سفید کننده

برخی از خمیر دندان ها با برند های مشهور با فرمولاسین خاصی که دارند؛ تاثیر زیادی در سفید شدن دندان ها دارند که می توانید با مشورت دندان پزشک یا مشاور داروخانه آنها را خریداری و استفاده کنید.

3- مسواک باکیفیت

مسواک هایی که فرچه ی نرم و با کیفیتی دارند؛باعث تمیزی بهتر دندان ها می شوند و جرم ها و پلاک ها را بدون آسیب رساندن به لثه ها به راحتی تمیز می کنند. بنابراین حتما سعی کنید مسواک با کیفیتی تهیه کنید.

4- دهان شویه

محلول پر اکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه 1/5 تا 3 درصد یک محلول ضدعفونی کننده و سفید کننده ی دندان می باشد که استفاده از آن بعد از چند هفته باعث سفید شدن دندان ها می شود. اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. زیرا باعث حساس شدن دندان ها و تحریک لثه می شود.

مراجعه به دندان پزشک

در صورتی که دندان های شما دچار پلاک یا جرم شدیدی هستند؛ دیگر با روش های خانگی ، پودر یا خمیر دندان قابل سفید شدن نیستند. در چنین حالتی باید به دندان پزشک مراجعه کنید و با جرم گیری، بلیچینگ، لیمنت یا کامپوزیت و دیگر روش ها دندان های شما سفید شود. این روش یکی از روش های فوری برای سفید شدن و درخشان شدن دندان ها است. اما هزینه های بالای دندان پزشکی را به همراه دارد.

سفید کردن دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی نیز همانند دندان های طبیعی باید بعد از هر وعده ی غذایی شسته شوند و مزیتی که نسبت به دندانهای طبیعی دارند؛ این است که به راحتی از دهان خارج می شوند و می توان به خوبی با مسواک و شوینده های مخصوص دندان های مصنوعی آنها را تمیز کرد.

نکات مهم در جلوگیری از لکه و زرد شدن دندان ها

از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است؛ سعی کنید از کارهایی که باعث زرد و لکه دار شدن دندان ها می شود انجام ندهید برای مثال

  • از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه تا حد امکان دوری کنید.
  • بعد از مصرف چای و قهوه، به خصوص قهوه دهان خود را بشویید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید.
  • میوه هایی مثل سیب، توت فرنگی و سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید.
  • بعد از مصرف مواد قندی و شیرین، دندان های خود را مسواک بزنید.
  • مواد غذایی حاوی کلسیم مثل لبنیات؛ شیر، ماست، پنیر مصرف کنید.
  • روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • از مصرف بیش از حد دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از ارتودنسی برای تمیز کردن دندان های خود وقت بیشتری بگذارید.
پیشنهاد خرید

مسواک بامبو کودک بامبینو BAMBINO

135 هزار تومانخرید کنید

سخن آخر

داشتن دندان های تمیز، سفید و درخشان تاثیر بسیار زیادی درجذابیت هر فرد در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن دارد.لذا با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقب از دندانهای خودکه شامل روزانه 2 مرتبه مسواک، 1 مرتبه نخ دندان، 6 ماه یک بار مراجعه به دندان پزشک می باشد، علاوه بر جلوگیری پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، دندان هایی سالم و درخشان داشته باشید.

همچنین می توانید با استفاده از روش های خانگی، مسواک و خمیر دندان باکیفیت دندان هایی سفید داشته باشید تا نیازی به صرف هزینه های گزاف دندان پزشکی برای سفید کردن دندان ها نباشد.اما از روش های خانگی در کوتاه مدت نمی توان انتظار زیادی داشت و تنها روش فوری مراجهه به دندان پزشک می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *